Wat niet?

Voor je van start gaat is het ontzettend belangrijk dat je een goed beeld hebt van wat je wel en wat je niet mag eten. Wat daarnaast even belangrijk is, is dat je eerlijk bent tegenover jezelf. Zondig je toch, dan belazer je er alleen jezelf mee. Zo simpel is dat. Maar wees sterk en bewijs aan jezelf dat je het kan!

Wat niet?
Alle voedingsmiddelen waar suiker en/of zoetstoffen aan toegevoegd zijn: yoghurt, gebak, taart, koeken (ook ‘gezonde’ koeken), snoepjes, confituur, honing, choco, tiramisu, ijs, frisdrank, light frisdranken, bepaalde vruchtensappen, … Let op met vruchtensappen in het algemeen want deze zijn erg geconcentreerd aan suikers en zijn best te vermijden tijdens deze periode. Dit geldt ook voor smoothies. Ga vooral niet gaan compenseren met voedingsmiddelen die veel vet bevatten zoals chips, frieten, pizza, kant-en-klare sauzen, vleessalades, vissalades… probeer ook dit te vermijden tijdens de vasten. Vergeet niet dat ze in bepaalde chipsvarianten en kant-en-klare pizza ook suiker toevoegen. Probeer ook alcohol en witte broodsoorten en graanproducten te vermijden.
Wees alert bij het boodschappen doen. Er bestaan verschillende benamingen voor suiker: sucrose, dextrose, maltose, lactose, saccharose, tafelsuiker, stroop, vruchtensuiker, fructose, fructosestroop, druivensuiker, glucose, glucosestroop, glucose-fructosestroop, galactose, moutsuiker, malt, maltodextrine, bastersuiker, poedersuiker, kristalsuiker, rietsuiker, bietsuiker, melasse, agavesiroop, maïsstroop, invertsuiker, invertstroop, caramel, rijststroop, basterdsuiker, geleisuiker, vanillesuiker, dadelstroop, tarwestroop, …
Enkele benamingen voor zoetstoffen: tagatose, stevia, acesulfaam-K, aspartaam, polyolen (=suikeralcoholen), sucralose, saccharine, ..
Probeer ook steeds de ingrediëntenlijsten te raadplegen want zoals je ziet zijn er enorm veel verschillende benamingen voor suiker. Laat je niet vangen aan ‘gezonde’ koeken of koeken uit de natuurvoedingswinkel. Ook daar zijn stropen aan toegevoegd, weliswaar van natuurlijkere oorsprong en minder geraffineerd, maar het blijft suiker.

 

Advertisements